Europæisk datatilsyn: Facebook, Whatsapp og Instagrams målrettede reklamer er ulovlige

6. december 2022 kl. 19:45
Europæisk datatilsyn: Facebook, Whatsapp og Instagrams målrettede reklamer er ulovlige
Illustration: David Bohmann.
Meta kan ikke bare ændre sine brugerbetingelser, så man skal give automatisk samtykke til personaliserede reklamer for at bruge techgigantens sociale netværk. Det har EU-datatilsyn afgjort.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det europæiske datatilsyn EDPB har vurderet, at de personaliserede reklamer på Facebook, Whatsapp og Instagram er ulovlige i henhold til den europæiske persondataforordning GDPR.

I 2018 anmeldte rettighedsorganisation NOYB anført af privatlivsaktivist Max Schrems techgiganten Meta, som ejer de tre sociale netværk, til den irske datamyndighed DPA, og her godt fire et halvt år efter har EDPB altså afgjort spørgsmål.

- Det er godt nok stort, udbryder formand Jesper Lund fra It-Politisk Forening.

Han hæfter sig ved, at Meta ikke har fået lov til at omgå GDPR-reglerne ved blot at lave om på sine brugerbetingelser, så man automatisk har et samtykke til personaliserede reklamer deri. Og han forventer at der nu falder en betydelig bøde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det her er en meget vigtigt afgørelse, som kan få meget store konsekvenser. Men Facebook vil formentlig gå til EU-domstolen og der er mange muligheder for at trække tingene i langdrag, siger han.

Irland har én måned

Afgørelsen udspringer af EU's 'one-stop-shop' princip, som betyder, at når en principiel sag rejses ved datatilsynet i et enkelt medlemsland, så kommer der til syvende og sidst en samlet afgørelse, der skal gælde for hele Unionen, så der ikke skal føres individuelle sager i hvert land. Da Metas europæiske selskab er hjemmehørende i Irland, er sagen rejst der.

Dommen fra EDPB giver nu det irske datatilsyn en måned til at effektuere den endelige afgørelse, som får den meget direkte betydning, at Meta nu ikke må bruge brugernes personlige data til annoncering.

- Det er kæmpe slag mod Metas indtjening i EU. Nu skal folk spørges, om de vil have deres data til at blive brugt i annoncer eller ej. De skal have muligheden for at sige "ja" eller "nej", og de kan ændre mening på et hvilket som helst tidspunkt, siger Max Schrems ifølge NYOB's hjemmeside.

Efter bogen

Allan Frank, der er GDPR-specialist i det danske datatilsyn mener, at afgørelsen fra EDPB er helt efter bogen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det her er helt i overensstemmelse med den vejledning, som vi har udsendt om brugersamtykke. Man kan ikke gemme vilkår som det her på side 22, siger han til Radar og tilføjer:

- Der er flere af de store aktører, der smyger nogle sjove ting ind i brugerbetingelser. Og i det her tilfælde var det ikke i orden i henhold til GDPR.

(opdateres...)

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger